- Formaty plików
Urządzenia drukujące wymagają poprawnego pliku w celu zrealizowania prawidłowego procesu wydruku. Przyjmowane formaty to te oferujące odczyt grafiki wektorowej lub grafiki rastrowej z kompresją bezstratną. Obsługiwane formaty, z których drukujemy:
- tif
Pliki w innych formatach nie są akceptowalne.
- Przestrzeń kolorów
Każdy poprawnie przygotowany plik jest zapisany w przestrzeni kolorów CMYK. Każda inna przestrzeń barw zostanie przekonwertowana na CMYK automatycznie – za ostateczny efekt nie bierzemy odpowiedzialności.
Kolor czarny powinien mieć składowe CMYK – 30/30/30/100 w celu zachowania odpowiedniego nasycenia.
- Rozmiar i skala
Dla wydruków wielkoformatowych preferowany jest plik zapisany w skali 1:10. Rzeczywisty rozmiar pomniejszony dziesięciokrotnie bez spadów powinien posiadać określoną rozdzielczość dpi w zależności od wymiaru, dla skali 1:10 pomnożony razy 10 zgodnie z tabelą niżej. Popularne formaty przestrzeni reklamowych i ich dpi:
- 504 x 238 cm – skala 1:10: 50,4 x 23,8 cm – 500-750 dpi
- 600 x 300 cm – skala 1:10: 60 x 30 cm – 400-600 dpi
- 1200 x 400 cm – skala 1:10: 120 x 40 cm – 300-400 dpi
- 1000 x 1000 cm – skala 1:10: 100 x 100 cm – 250–300 dpi
- 2000 x 600 cm – skala 1:10: 200 x 60 cm – 150–200 dpi
Zalecane jest, aby rozmiar pliku produkcyjnego nie przekraczał 300 MB, a jego wymiary muszą być zgodne z informacjami przekazanymi klientowi.
Rozmiar | <0,5m | 1m | 2m | 3m | 4m | 5m | 6m | 7m | 8m | 9m | 10m | 20m | >30m |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
<0,5m | 300 | 200 | 150 | 120 | 80 | 72 | 72 | 60 | 50 | 40 | 40 | 40 | 40 |
1m | 200 | 150 | 120 | 100 | 80 | 72 | 72 | 60 | 50 | 40 | 40 | 40 | 40 |
2m | 150 | 120 | 100 | 72 | 80 | 72 | 72 | 60 | 50 | 40 | 40 | 40 | 40 |
3m | 120 | 100 | 72 | 60 | 60 | 60 | 50 | 50 | 50 | 40 | 40 | 40 | 40 |
4m | 80 | 80 | 72 | 60 | 60 | 60 | 50 | 50 | 50 | 40 | 40 | 40 | 40 |
5m | 72 | 72 | 60 | 50 | 60 | 50 | 50 | 50 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
6m | 72 | 72 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 40 | 40 | 40 | 30 | 30 |
7m | 60 | 60 | 60 | 50 | 50 | 50 | 50 | 40 | 40 | 30 | 30 | 30 | 30 |
8m | 50 | 50 | 50 | 50 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 30 | 30 | 30 | 30 |
9m | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
10m | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 30 | 30 | 30 | 30 | 25 | 25 |
20m | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 30 | 30 | 30 | 30 | 25 | 25 | 25 |
>30m | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 30 | 30 | 30 | 30 | 25 | 25 | 25 |
- Spady oraz margines bezpieczeństwa
Dla wydruków wielkoformatowych nie stosujemy spadów. Natomiast istotnym aspektem projektu jest margines bezpieczeństwa – jest to obszar w projekcie, gdzie nie umieszcza się kluczowych elementów tj. logotypy, napisy. Margines jest zawarty w obszarze finalnym dokumentu, nie wpływając na jego ostateczne wymiary.
W zależności od materiału oraz wymiarów zalecany margines różni się:
a. Baner
- dla powierzchni do 12 m² jest to minimum 10 cm marginesu
- dla większych powierzchni minimum 20 cm marginesu
b. BBS
- dla powierzchni do 12 m² jest to minimum 10 cm marginesu oraz dodatkowy margines 10 cm dla dołu i prawej strony
- dla większych powierzchni minimum 20 cm marginesu oraz dodatkowy margines 20 cm dla dołu i prawej strony
Dodatkowe marginesy w dolnej części projektu oraz z prawej strony wynikają z techniki klejenia plakatów z góry na dół od lewej strony do prawej – specyfika materiału sprawia, że jest on podatny na rozciągnięcia, a wystające fragmenty papieru poza ramę są odcinane.
c. Backlite
- dla każdej powierzchni jest to minimum 25 cm marginesu (podczas montażu 10 cm z każdej strony jest chowane w oprawie – ten obszar jest niewidoczny)
d. PCTM (materiał stosowany na nośnikach trivision)
- standardowy margines wynosi 10 cm – finalny projekt jest dzielony na paski o szerokości około 9,5 cm, które są wciągane do profilu (obrazek) – stąd nie należy stosować „cienkich” elementów”, kodów QR itp.
Sprawdź symulator nośnika trivision: https://fux-trivision.netlify.app/
- Ważne uwagi
By zapobiec nieprawidłowym wydrukom i długiemu procesowi zamówienia należy zastosować się do poniższych uwag:
- wszystkie teksty muszą być zamienione na krzywe,
- logotypy powinny być zapisane w formacie wektorowym,
- zdjęcia muszą być osadzone w pliku oraz mieć odpowiednią rozdzielczość w zależności od rozmiaru wydruku,
- w nazwie pliku powinien być określony rozmiar wydruku w centymetrach np. plakat_504x238_DRUK.pdf,
- rastrowy projekt w formatach .tif powinien być spłaszczony,
- dla każdego wydruku zalecane jest dodanie podglądu projektu.
Przed wydrukiem każdy plik graficzny jest sprawdzany przez grafika. W przypadku błędnie przygotowanego pliku klient jest zobowiązany poprawić i wysłać poprawny plik.
Co nie podlega sprawdzeniu przez grafika:
- treści merytoryczne,
- dobór kolorów i estetyka pracy,
- poprawność danych kontaktowych, kodów QR i kodów kreskowych,
- użyte fotografie i materiały graficzne
Agencja Reklamy FUX zastrzega sobie możliwość odmowy zlecenia wydruku w przypadku treści kontrowersyjnych, materiałów pornograficznych lub projektów wyrażających i promujących przemoc oraz zachowania patologiczne.
Jeśli potrzebujesz dalszej pomocy, daj znać!