Jak poprawnie przygotować plik do druku wielkoformatowego?

Spis treści artykułu

Rate this post

  1. Formaty plików

Urządzenia drukujące wymagają poprawnego pliku w celu zrealizowania prawidłowego procesu wydruku. Przyjmowane formaty to te oferujące odczyt grafiki wektorowej lub grafiki rastrowej z kompresją bezstratną. Obsługiwane formaty, z których drukujemy:

  • pdf
  • tif

Pliki w innych formatach nie są akceptowalne.

Plik do druku wielkoformatowego
  1. Przestrzeń kolorów

Każdy poprawnie przygotowany plik jest zapisany w przestrzeni kolorów CMYK. Każda inna przestrzeń barw zostanie przekonwertowana na CMYK automatycznie – za ostateczny efekt nie bierzemy odpowiedzialności.

Kolor czarny powinien mieć składowe CMYK – 30/30/30/100 w celu zachowania odpowiedniego nasycenia.

CMYK 303030100

  1. Rozmiar i skala

Dla wydruków wielkoformatowych preferowany jest plik zapisany w skali 1:10. Rzeczywisty rozmiar pomniejszony dziesięciokrotnie bez spadów powinien posiadać określoną rozdzielczość dpi w zależności od wymiaru, dla skali 1:10 pomnożony razy 10 zgodnie z tabelą niżej. Popularne formaty przestrzeni reklamowych i ich dpi:

  • 504 x 238 cm – skala 1:10: 50,4 x 23,8 cm – 500-750 dpi
  • 600 x 300 cm – skala 1:10: 60 x 30 cm – 400-600 dpi
  • 1200 x 400 cm – skala 1:10: 120 x 40 cm – 300-400 dpi
  • 1000 x 1000 cm – skala 1:10: 100 x 100 cm – 250–300 dpi
  • 2000 x 600 cm – skala 1:10: 200 x 60 cm – 150–200 dpi

Zalecane jest, aby rozmiar pliku produkcyjnego nie przekraczał 300 MB, a jego wymiary muszą być zgodne z informacjami przekazanymi klientowi.

Rozmiar<0,5m1m2m3m4m5m6m7m8m9m10m20m>30m
<0,5m300200150120807272605040404040
1m200150120100807272605040404040
2m15012010072807272605040404040
3m1201007260606050505040404040
4m80807260606050505040404040
5m72726050605050504040404040
6m72725050505050504040403030
7m60606050505050404030303030
8m50505050404040404030303030
9m40404040404040303030303030
10m40404040404040303030302525
20m40404040404030303030252525
>30m40404040404030303030252525
  1. Spady oraz margines bezpieczeństwa

Dla wydruków wielkoformatowych nie stosujemy spadów. Natomiast istotnym aspektem projektu jest margines bezpieczeństwa – jest to obszar w projekcie, gdzie nie umieszcza się kluczowych elementów tj. logotypy, napisy. Margines jest zawarty w obszarze finalnym dokumentu, nie wpływając na jego ostateczne wymiary.

W zależności od materiału oraz wymiarów zalecany margines różni się:

a. Baner

  • dla powierzchni do 12 m² jest to minimum 10 cm marginesu
  • dla większych powierzchni minimum 20 cm marginesu

b. BBS

  • dla powierzchni do 12 m² jest to minimum 10 cm marginesu oraz dodatkowy margines 10 cm dla dołu i prawej strony
  • dla większych powierzchni minimum 20 cm marginesu oraz dodatkowy margines 20 cm dla dołu i prawej strony

Dodatkowe marginesy w dolnej części projektu oraz z prawej strony wynikają z techniki klejenia plakatów z góry na dół od lewej strony do prawej – specyfika materiału sprawia, że jest on podatny na rozciągnięcia, a wystające fragmenty papieru poza ramę są odcinane.

c. Backlite

  • dla każdej powierzchni jest to minimum 25 cm marginesu (podczas montażu 10 cm z każdej strony jest chowane w oprawie – ten obszar jest niewidoczny)

d. PCTM (materiał stosowany na nośnikach trivision)

  • standardowy margines wynosi 10 cm – finalny projekt jest dzielony na paski o szerokości około 9,5 cm, które są wciągane do profilu (obrazek) – stąd nie należy stosować „cienkich” elementów”, kodów QR itp.

Sprawdź symulator nośnika trivision: https://fux-trivision.netlify.app/

PCTM

  1. Ważne uwagi

By zapobiec nieprawidłowym wydrukom i długiemu procesowi zamówienia należy zastosować się do poniższych uwag:

  • wszystkie teksty muszą być zamienione na krzywe,
  • logotypy powinny być zapisane w formacie wektorowym,
Logotypy format wektorowy
  • zdjęcia muszą być osadzone w pliku oraz mieć odpowiednią rozdzielczość w zależności od rozmiaru wydruku,
  • w nazwie pliku powinien być określony rozmiar wydruku w centymetrach np. plakat_504x238_DRUK.pdf,
  • rastrowy projekt w formatach .tif powinien być spłaszczony,
  • dla każdego wydruku zalecane jest dodanie podglądu projektu.

Przed wydrukiem każdy plik graficzny jest sprawdzany przez grafika. W przypadku błędnie przygotowanego pliku klient jest zobowiązany poprawić i wysłać poprawny plik.

Co nie podlega sprawdzeniu przez grafika:

  • treści merytoryczne,
  • dobór kolorów i estetyka pracy,
  • poprawność danych kontaktowych, kodów QR i kodów kreskowych,
  • użyte fotografie i materiały graficzne

Agencja Reklamy FUX zastrzega sobie możliwość odmowy zlecenia wydruku w przypadku treści kontrowersyjnych, materiałów pornograficznych lub projektów wyrażających i promujących przemoc oraz zachowania patologiczne.


Jeśli potrzebujesz dalszej pomocy, daj znać!

Twoja reklama, Twój sukces

Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i przygotuje bezpłatnie wycenę reklamy idealnej dla Twojej firmy.

Oferujemy wszystkie formaty reklamy dostępne na rynku, od mniejszych formatów takich jak citylight, poprzez billboardy, aż do reklam wielkopowierzchniowych na budynkach.

Spersonalizujemy Twoje materiały gadżetowe, notatniki, długopisy oraz zaopatrzymy Cie na targach wystawienniczych. 

twoja reklama twój sukces

Potrzebujesz reklamy lub gadżetów reklamowych? Darmowa wycena zleceń.

Zwiększ przychody z reklamy